Network adapter keeps resetting

J

Janis²

Hi,


my network adapter keeps disconnecting and resetting itself. I first encountered the problem a few weeks ago but only for once or so per month. But now the problem has become really painful. My network adapter (FRITZ!WLAN USB Stick AC 430 MU-MIMO, has also happened with other usb wlan adapters) keeps losing the connection to my wlan. It then resets itself (so it seems) and establishes a new connection.


I've tried a few things already:

  • update the driver
  • delete and reinstall the driver
  • disable automatic shutdown of the adapter to save energy
  • change network adapter to maximum power in power-saving-settings


I've noticed that the problem comes up every time I start Spotify. I already reinstalled Spotify several times. This log comes up:


Protokollname: System

Quelle: Microsoft-Windows-DistributedCOM

Datum: 03.10.2020 13:23:26

Ereignis-ID: 10016

Aufgabenkategorie:Keine

Ebene: Warnung

Schlüsselwörter:Klassisch

Benutzer: JANIS-PC\Janis

Computer: JANIS-PC

Beschreibung:

Durch die Berechtigungseinstellungen für "Anwendungsspezifisch" wird dem Benutzer "JANIS-PC\Janis" (SID: S-1-5-21-3349582354-2014821607-3677293845-1001) unter der Adresse "LocalHost (unter Verwendung von LRPC)" keine Berechtigung vom Typ "Lokal Aktivierung" für die COM-Serveranwendung mit der CLSID

{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}

und der APPID

{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}

im Anwendungscontainer "Nicht verfügbar" (SID: Nicht verfügbar) gewährt. Die Sicherheitsberechtigung kann mit dem Verwaltungstool für Komponentendienste geändert werden.

Ereignis-XML:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-DistributedCOM" Guid="{1B562E86-B7AA-4131-BADC-B6F3A001407E}" EventSourceName="DCOM" />

<EventID Qualifiers="0">10016</EventID>

<Version>0</Version>

<Level>3</Level>

<Task>0</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x8080000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2020-10-03T11:23:26.288122000Z" />

<EventRecordID>52670</EventRecordID>

<Correlation ActivityID="{0515fb0e-01b6-430a-9b0a-08eb0ff6c310}" />

<Execution ProcessID="940" ThreadID="1028" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>JANIS-PC</Computer>

<Security UserID="S-1-5-21-3349582354-2014821607-3677293845-1001" />

</System>

<EventData>

<Data Name="param1">Anwendungsspezifisch</Data>

<Data Name="param2">Lokal</Data>

<Data Name="param3">Aktivierung</Data>

<Data Name="param4">{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}</Data>

<Data Name="param5">{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}</Data>

<Data Name="param6">JANIS-PC</Data>

<Data Name="param7">Janis</Data>

<Data Name="param8">S-1-5-21-3349582354-2014821607-3677293845-1001</Data>

<Data Name="param9">LocalHost (unter Verwendung von LRPC)</Data>

<Data Name="param10">Nicht verfügbar</Data>

<Data Name="param11">Nicht verfügbar</Data>

</EventData>

</Event>


So I went to Component Service and found the PerAppRuntimeBroker under DCOM Config at the given app id. But I can't change the "Launch & Activation Permission". I also have no idea how this problem corresponds to my internet problem.


I also found a few entries informing me that urls couldn't be resolved because the dns server hasn't answered. For example:


Protokollname: System

Quelle: Microsoft-Windows-DNS-Client

Datum: 03.10.2020 13:08:09

Ereignis-ID: 1014

Aufgabenkategorie:(1014)

Ebene: Warnung

Schlüsselwörter:(268435456)

Benutzer: Netzwerkdienst

Computer: JANIS-PC

Beschreibung:

Zeitüberschreitung bei der Namensauflösung für den Namen gew1-accesspoint-b-2nzv.ap.spotify.com, nachdem keiner der konfigurierten DNS-Server geantwortet hat.

Ereignis-XML:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-DNS-Client" Guid="{1c95126e-7eea-49a9-a3fe-a378b03ddb4d}" />

<EventID>1014</EventID>

<Version>0</Version>

<Level>3</Level>

<Task>1014</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x4000000010000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2020-10-03T11:08:09.284608500Z" />

<EventRecordID>52659</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="1996" ThreadID="2060" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>JANIS-PC</Computer>

<Security UserID="S-1-5-20" />

</System>

<EventData>

<Data Name="QueryName">gew1-accesspoint-b-2nzv.ap.spotify.com</Data>

<Data Name="AddressLength">128</Data>

<Data Name="Address">1700000000000000200148604860000000000000000088880000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000</Data>

</EventData>

</Event>


The log about the reset of the adapter looks like this:


Protokollname: System

Quelle: Microsoft-Windows-NDIS

Datum: 03.10.2020 13:08:19

Ereignis-ID: 10400

Aufgabenkategorie:Keine

Ebene: Warnung

Schlüsselwörter:

Benutzer: Nicht zutreffend

Computer: JANIS-PC

Beschreibung:

Für die Netzwerkschnittstelle FRITZ!WLAN USB Stick AC 430 MU-MIMO wurde ein Zurücksetzungsvorgang eingeleitet. Während die Hardware zurückgesetzt wird, sind Netzwerkverbindungen vorübergehend unterbrochen. Ursache: The network driver detected that its hardware has stopped responding to commands. Diese Netzwerkschnittstelle wurde seit der letzten Initialisierung 1 Mal zurückgesetzt.

Ereignis-XML:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-NDIS" Guid="{cdead503-17f5-4a3e-b7ae-df8cc2902eb9}" />

<EventID>10400</EventID>

<Version>0</Version>

<Level>3</Level>

<Task>0</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x2000000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2020-10-03T11:08:19.468087100Z" />

<EventRecordID>52660</EventRecordID>

<Correlation ActivityID="{c7abd261-ba3a-459a-b51a-dab5fafbe32c}" />

<Execution ProcessID="4" ThreadID="16344" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>JANIS-PC</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data Name="IfGuid">{c7abd261-ba3a-459a-b51a-dab5fafbe32c}</Data>

<Data Name="IfIndex">31</Data>

<Data Name="IfLuid">19985273387483136</Data>

<Data Name="AdapterName">FRITZ!WLAN USB Stick AC 430 MU-MIMO</Data>

<Data Name="ResetReason">2</Data>

<Data Name="ResetCount">1</Data>

</EventData>

</Event>


I am not able to find a solution for the problem. I also can't figure out if the problem is spotify-only, a windows problem or something with my router configuration. Please help.

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